2015. október 2., péntek

Tárolás

Nem is tudom, mit mondjak erről. Miközben buzgón bólogattam magamban a könyvet olvasgatva, legbelül tudtam, hogy nekem ez így nem megy. Rajtam kívül 4 ember lakik itt, nincs saját szobám, a holmijaimat (illetve a többiekét) a szobák funkciója szerint kéne tárolnom. És meg kell mondanom, érzem, hogy rengeteg minden nem stimmel, de még nem jöttem rá a titokra. Én is szerettem rendezgetni gyerekként és előszeretettel nézegettem képeket a profin elrendezett szobákról, szekrényekről (ld. IKEA!). Ezeket látva én is pont azt hittem, mint M.Kondo, hogy csak a megfelelő doboz, stb. kell, és máris csodaszép a látvány. Hadd idézzek a könyvből: "A legtöbb ember tisztában van vele, hogy a rendetlenséget a túl sok holmi okozza. De miért van túl sok holmink? Általában azért, mert nem is tudjuk pontosan, mennyi mindenünk van - mégpedig azért, mert túl bonyolultak a tárolási módszereink. A felesleges holmik felhalmozódását úgy kerülheted el, ha egyszerűsíted a tárolást. A rendezett otthon kulcsa a lehető legegyszerűbb tárolás, amikor egyetlen pillantással fel tudod mérni, mennyi holmid van." - Ez kell nekem! Amikor már büszkén azt hittem, hogy mennyi mindent kidobtam és csak a legfontosabbak vannak meg, nem találtam meg valamit egyből. Annyira rossz érzés volt! Azt hittem, kezdhetem újra az egészet, de rá kellett ébrednem, hogy egyszerűen csak nem megfelelő a tárolási módszerem.

Legyen mindennek saját helye! "A ´jojó-effektus´egyik fő oka, hogy az emberek elmulasztják kijelölni a tárgyak helyét. Ha a dolgaidnak nincs saját helye, akkor hová kerülnek, ha már nem használod őket? Csak akkor tudsz rendet tartani a házban, ha minden holmidnak megvan a maga helye. Döntsd hát el, mi hová tartozik, és ha már nem használsz valamit, tedd vissza a helyére! Ez a tárolás első számú szabálya." Nálam pedig az első számú probléma. Főleg azt utálom, ha rossz az a hely: magas polc, szekrény teteje, padlás.. (A könyvben erről is van szó.) Így addig halogatom a visszapakolást, amíg el nem szégyellem magam.

Tartsd egy helyen, ami összetartozik! "...kijelölsz egy-egy tárolóhelyet minden tárgytípus számára. A típusok számát úgy csökkentheted a minimumra, ha a selejtezéskor használt kategóriákat követed. ... Ha ebben a sorrendben rendszerezed a dolgaidat, akkor rögtön el is tudsz pakolni mindent a kijelölt helyére, amint eldöntötted, hogy mit tartasz meg az adott kategóriából. ... Ha a családoddal élsz, akkor az első feladat minden családtag számára kijelölni egy világosan körülhatárolt, saját tárolóhelyet. Ez alapvető fontosságú. ... A lényeg az, hogy ha lehetséges, mindenkinek csak egy tárolóhelye legyen. Más szóval, a tárolást egyetlen helyre kell összpontosítani. A szétszórt tárolóhelyek az egész házat pillanatok alatt rendetlenné teszik. A rendezett tárolás leghatékonyabb módja, ha mindenki egy helyen tárolja azt, ami az övé." Ez egy álom. Egyelőre fogalmam sincs, hogy ezt hogy tudnám megoldani. Sokan vagyunk, kis helyen. Pl. legszívesebben a konyhába tenném a szakácskönyveket, de nincs hova (nem, nem akarok még egy polcot, nagyon zsúfolt lenne). A szekrényben nem tudok akasztani, fel kell vinnem a padlásra. A gyerekszobába nem fér el több polc, a nagyobb játékok és a könyvek kiszorultak a nappaliba. A könyveink nem férnek el a könyvespolcokon (nem, falra nem szeretnék polcot), egy csomó fent van a padláson. Teljes a káosz nálunk!

És még néhány apróság, ami ebben a fejezetben szerepel (de nem mindent írok le):
Állítva tárolás - A gyerekholmiknál próbáltam ki, a fiókokban. Nem mindenhol jött be, talán bele kéne tennem dobozba, és szebb/praktikusabb lenne. A fórumon viszont szebbnél szebb megoldásokat láttam, gratulálok hozzá! :)
Cipősdobozok és hasonlók hasznosítása - Az az igazság, hogy nekünk alig van ilyen. Illetve, pont most elégeltem meg, hogy hiába teszem a játékokat kategória szerint kosárba, ezzel rajtam kívül senki nem foglalkozik (aztán csodálkoznak, ha nem találnak valamit). Úgyhogy fogok venni lezárható (!) átlátszó dobozokat, rá címkét és tessék megnézni, hova kell pakolni. Ugyanígy felcímkézem a gyerekasztal fiókjait, mert pl. rengeteg üres lapot találtam a kész rajzok között. ÉSaTöBbi.
Táskák egymásban tárolása - Ezt még ki kell próbálnom, de attól félek, hogy akkor elfeledkezem róluk. :)
A táska kiürítése minden nap - Ezt is még ezután kell kipróbálnom, és őszintén szólva nagyon szimpatikus elgondolás.
A padlóról a beépített szekrénybe - Nincs beépített szekrényünk, viszont utálom, ha a padlót huzamosabban elfoglalja valami. Pl. nem tudok mit kezdeni a fiam nagy autóival, amik nem férnek kosárba és a polcra sem (mert tele a polc).
A konyhapult kiürítése - Ó, ez az egyik legnagyobb álmom! Kicsi pultom van, amit képes vagyok még jobban lerövidíteni. Lusta dög vagyok, hogy nem pakolok el, és van néhány elektronikai kütyü, amit muszáj ide tenni. Nagyon érdekes, ahogy leírja a szokásait (pl. a teraszon szárít), lehet, hogy nekem is valami radikális változtatás kéne. Egyébként sokszor kísért a gondolat, hogy csak annyi holmit tartok, amit el tudok rakni, ahelyett, hogy aztán keresgélném, hogy hová tudnám beszorítani azt, ami kívül ragadt.
A tárgyak feliratai - Ez nagyon elgondolkodtató volt. "A felesleges, örömöt nem adó képi információk kiküszöbölésével sokkal békésebbé és otthonosabbá varázsolhatod a helyet." Magyarul leszedni a címkéket, feliratokat, hogy ne bombázzanak állandóan. Körbe fogok nézni a lakásban.
Becsüld meg a holmijaidat! - Ezt azt hiszem sokan megjegyezték. :) KonMari megköszöni a holmijainak az aznapi szolgálatukat. Szerintem azért nem kell ezt a pontot ennyire lesarkítani, nekem az volt ebből a lényeg, hogy vigyázunk rájuk, törődünk velük. Én is tudom, hogy ha ledobom a pulcsim a kanapéra, akkor sokkal rosszabb állapotban lesz, mintha szépen betettem volna a szekrénybe. "Azok a tárgyak, amelyeknek van saját helye, ahová mindennap visszateszed őket pihenni, élettel telibbek." Ezt én is így tapasztalom.

Ezzel vissza is értünk a kiindulóponthoz: mindennek legyen saját helye! Én még nagyon sokat kell ezen dolgozzak, úgyhogy nem fogok unatkozni. :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése